mazda goexpeditiontour1936

De keuze voor onconventionele en meer uitdagende wegen naar rijplezier zit elk lid van het Mazda-team in het DNA. Dat blijkt uit de recordboeken en historische kronieken, die bol staan van de voorbeelden van een autoconstructeur die vastberaden is om op zijn eigen manier resultaat te boeken. Die records, mijlpalen en andere legendarische verwezenlijkingen komen terug in een brede waaier van rijfacetten.

Het begon allemaal in 1931, toen de toenmalige gereedschapsproducent zijn eerste voertuig bouwde, een driewielige pick-up met de naam Mazda-Go. Toyo Kogyo Co., zoals Mazda in die tijd heette, zou in de loop der jaren meer dan vijftig miljoen wagens bouwen en wil zijn jaarlijkse productie tegen 2024 opdrijven tot 2 miljoen exemplaren. Doorheen de jaren heeft de constructeur steeds opnieuw grenzen verlegd, en dat begon al erg vroeg.

EEN EEUW LANG CONVENTIES UITDAGEN: MAZDA 1920-2020

Streven naar het onverwachte – Mazda’s recorderfgoed

• De autoconstructeur is altijd blijven inspireren met zijn honger naar nieuwe topscores

• Records en mijlpalen werden zowel op als buiten het circuit, in de productie en door fans gevestigd

 

Een chronologie van belangrijke verwezenlijkingen

1936

Mazda startte een promotietoer doorheen Japan, met vijf exemplaren van de Mazda-Go (type KC en DC). De expeditie, die van start ging in Kagoshima in het zuidelijkste puntje van de voornaamste Japanse eilanden, kwam 25 dagen later aan in Tokio en bewees zo de duurzaamheid van de driewieler over 2.700 kilometer stoffige, modderige en slopende paden. De publiciteitsstunt stuwde de verkoopcijfers omhoog en in 1940 stond Mazda op het punt om het prototype van zijn eerste personenwagen voor te stellen. De Tweede Wereldoorlog gooide echter roet in het eten en verhinderde dat de vierdeursberline in productie werd genomen.

1945

Mazda hervatte de productie van bedrijfsvoertuigen in Hiroshima, nauwelijks vier maanden nadat de atoombom de stad had verwoest.

1960

Met de Mazda R360 Coupé trad de constructeur in recordstijl toe tot de personenwagenmarkt. Nog datzelfde jaar behaalde de charmante lichte 2+2-coupé een marktaandeel van 65 procent in het bloeiende segment van de Japanse microauto’s en 15 procent in de volledige Japanse automarkt.

1967

Lancering van de Mazda Cosmo / 110S, ‘s werelds eerste productiemodel met een wankelmotor met dubbele rotor en slechts het tweede productiemodel met wankelmotor ooit. De Cosmo was ook de eerste auto met wankelmotor die deelnam aan de slopende, 84 uur durende uithoudingsrace ‘Marathon de la Route’, gereden op de Duitse Nürburgring. Hij werd vierde in 1968.

1970

Mazda produceerde zijn 100.000e wagen met wankelmotor, een niveau dat geen enkele andere constructeur ooit evenaarde. Tot op de dag van vandaag heeft de autobouwer uit Hiroshima al bijna twee miljoen auto’s, pick-ups en bestelwagens met de unieke motoren verkocht.

1973

Mazda opende nieuwe wegen op het autosalon van Tokio met de voorstelling van de futuristische Mazda CVS Personal Car. Dat autonoom rijdende, elektrisch aangedreven prototype met minivantrekjes, dat in vele opzichten vooruit was op zijn tijd, blikte in 1973 al vooruit op een visie die vandaag de dag nog steeds niet is gerealiseerd.

1977

Twee Mazda’s 323 reden in veertig dagen tijd van Hiroshima naar hun première op de IAA in Frankfurt, een 15.000 kilometer lange reis die zonder pech verliep, op enkele lekke banden na. Zo bewees de volledig nieuwe compacte berline zijn betrouwbaarheid nog voor hij te koop was.

1978

Lancering van de Mazda RX-7, een stijlvolle compacte sportcoupé. Deze auto was een waar genot om mee te rijden en groeide uit tot het populairste model met wankelmotor ooit: over drie generaties heen werden maar liefst 811.000 exemplaren verkocht en werden talloze records gevestigd op het circuit. Datzelfde jaar vestigde een aangepaste RX-7 een snelheidsrecord voor zijn klasse (296 km/u) op de zoutvlakten van Bonneville.

Jaren tachtig

De RX-7 met wankelmotor verbrak tal van records op het racecircuit en won onder andere meer dan honderd IMSA-races, meer dan om het even welk model met zuigermotor. Ook domineerde hij twaalf jaar op rij (1982-1993) de GTU-klasse (tot 2,5 liter) van de 24 Uren van Daytona. In 1986 vestigde een RX-7 van de tweede generatie een nieuw snelheidsrecord van 383,7 km/u in Bonneville.

1989

Mazda lanceerde de MX-5 en blies zo op zijn eentje de markt voor klassieke roadsters nieuw leven in met het concept ‘Jinba Ittai’ of ‘paard en ruiter als een’. De betaalbare tweezitter vestigde nieuwe normen op het gebied van lichte technologie en betaalbaar rijplezier en was dan ook een instant hit. Hij vestigde het ene productierecord na het andere en vergaarde wereldwijd honderden onderscheidingen en een grote schare fans. Hij groeide tevens uit tot ‘s werelds meest geracete productiewagen.

1990

Om de reis van 1977 nog eens over te doen, reden zes Mazda’s van de types 626, 323 en E2200 bestelwagen van Japan naar Mazda’s Duitse hoofdkwartier in Leverkusen, dit keer door de afbrokkelende Sovjet-Unie.

1991

Als een van de meest fabelachtige verwezenlijkingen in de geschiedenis van de wankelmotor, schokte de Mazda 787B de hele racewereld door de 24 Uren van Le Mans op zijn naam te schrijven. Het was de eerste zege van een Japans merk en is nog steeds de enige zege van een auto zonder zuigers.

1993

Lancering van de Mazda Xedos 9 (ook Millenia & Eunos 800 genoemd), het eerste seriemodel dat verkrijgbaar was met een motor met Miller-cyclus. De 2.3 V6-motor van de grote berline (E-segment) beschikte over een unieke set-up, die de vertraagde sluiting van de inlaatkleppen combineerde met een compressor om meer vermogen uit de kleinere cilinderinhoud te halen en tegelijk de efficiëntie te verhogen.

1995

Een aangepaste RX-7 van de derde generatie vestigde alweer een nieuw snelheidsrecord in Bonneville, met een topsnelheid van 389 km/u.

2000

Guinness World Records riep de MX-5 officieel uit tot meest verkochte sportieve tweezitter in de geschiedenis, met 532.000 verkochte exemplaren. Ook vandaag nog, verscheidene updates later, heeft de MX-5 die titel op zijn naam staan.

2004

De Mazda RX-8 met wankelmotor nam de fakkel van zijn voorganger over en vestigde veertig internationale FIA-records op de hogesnelheidsovaal van de autotestfaciliteit Papenburg in noordwest-Duitsland.

2011

Introductie van de Skyactiv-technologieën, een gamma onconventionele motoren, transmissies, koetswerken en onderstellen, ontwikkeld om het brandstofverbruik, de prestaties, de veiligheid en het rijplezier naar een hoger niveau te tillen. Ook lanceerde Mazda zijn nieuwe designtaal, Kodo. De Skyactiv-technologieën en het Kodo-design vonden hun weg naar de internationale markt met de Mazda CX-5, een volledig nieuwe cross-over. Later werden ze aangepast aan elk nieuw Mazda-model en werden ze steevast erg positief onthaald en bekroond met nog eens honderden onderscheidingen.

2013

Verscheidene exemplaren van de nieuwe Mazda3-generatie deden de excursie van Japan naar Duitsland via Rusland, Wit-Rusland en Polen nog eens over. Dit keer brachten fans, journalisten en bloggers live verslag uit vanaf het stuur.

2013

De fangemeenschap van Mazda vestigde een nieuw Guinness-wereldrecord met de langste parade van Mazda’s: 683 Mazda’s MX-5 kwamen samen voor een processie in Lelystad (Nederland) en verbraken daarmee het record van 459 exemplaren dat in 2010 werd gevestigd in Essen (Duitsland).

2014

De Mazda6 demonstreerde het potentieel van zijn Skyactiv-D-motoren door het vorige record van de hoogste gemiddelde snelheid over 24 uur te verbeteren (221,1 km/u tegenover 209,8 km/u) en tal van andere FIA-records voor turbodieselmotoren van 2,0 tot 2,5 liter te vestigen.

2014

Mazda-fans verbraken het wereldrecord van de meeste MX-5-exemplaren op een enkel evenement: 1.934 roadsters uit heel Noord-Amerika woonden een autoshow op de Mazda Raceway in Salinas (California) bij.

2016

De miljoenste MX-5, een exemplaar van de vierde generatie, rolde van de assemblagelijn in de fabriek Ujina Plant No.1 in Hiroshima. De rode cabriolet begon aan een wereldtournee waarbij hij de handtekeningen van ongeveer 200.000 fans verzamelde.

2018

Nog een productiemijlpaal was de 50 miljoenste in Japan gebouwde Mazda. Er zullen bovendien nog tal van productierecords volgen, want Mazda heeft zich als doel gesteld om zijn jaarlijkse wereldwijde productiecapaciteit tegen 2024 op te trekken tot 2 miljoen wagens.

2018

Mazda toonde de capaciteiten voor het rijden op ijs van de vierwielaangedreven versie van zijn populaire CX-5 op het bevroren Baikalmeer, nadat het als eerste merk officieel toestemming had gekregen om naar Siberië te trekken en ‘s werelds oudste en diepste meer over te steken.

2019

Een MX-5 van de eerste generatie bewees zijn gezondheid door in 12 uur tijd een ongeëvenaard aantal haarspeldbochten te nemen. Met 2.900 bochten, die tijdens een regenachtige nacht werden genomen op de Kaunertal Glacier Road in de Oostenrijkse Alpen, werd het vorige record van het RID Rekord Institute for Germany meer dan verdubbeld.

2019

Lancering van de Skyactiv-X. ‘s Werelds eerste commercieel verkrijgbare benzinemotor met compressieontsteking combineerde de uitmuntende efficiëntie en het koppel van een diesel met het soepele, hoogtoerige karakter en de responsiviteit van een Skyactiv-G-benzinemotor.

 

Bron :  mazda-press.com