De nieuwe Mazda2 Hybrid1, die vanaf de lente van 2022 in heel Europa zal worden verkocht, introduceert voor het eerst een zelfopladende ‘full hybrid’-aandrijving in het Mazda-gamma.
De Mazda2 Hybrid is een zelfopladende ‘full hybrid’, die een 1.490 cm³ grote en 93 pk/68 kW sterke driecilinder benzinemotor aan een elektromotor van 59 kW koppelt voor een totaal systeemvermogen van 116 pk/85 kW.
Mazda’s nieuwe hybride accelereert in 9,7 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 175 km/u. Over de WLTP-cyclus verbruikt hij gemiddeld slechts 4,0-3,8 l/100 km, terwijl hij zijn CO2-uitstoot beperkt tot 93-87 g/km (naargelang er 16”- of 15”-velgen werden gemonteerd).
Na het starten, rijdt de wagen automatisch in de elektrische modus (EV) voor een soepel, naadloos en stil rijgedrag in de stad, zonder uitstoot van CO2, NOx of roetdeeltjes.
In normale omstandigheden wordt de samenwerking tussen benzine- en elektromotor gestuurd met het oog op optimale prestaties en het laagst mogelijke brandstofverbruik. Tijdens het vertragen en remmen wordt de kinetische energie gerecupereerd als elektrische energie, die wordt opgeslagen in de krachtige batterij.
Het batterijniveau wordt voortdurend beheerd door de motoraangedreven generator, zodat het systeem nooit via een externe bron moet worden opgeladen.
Hoewel de nieuwe Mazda2 Hybrid een compacte auto uit het B-segment is, biedt zijn 2.560 millimeter lange wielbasis comfortabel plaats aan vier volwassenen en kan de koffer schermen met een inhoud van 286 liter. Hij wordt in heel Europa verkrijgbaar in drie uitvoeringen – Mazda2 Hybrid Pure, Mazda2 Hybrid Agile en Mazda2 Hybrid Select – en behaalde de maximale vijfsterrenscore in de crashtests van EuroNCAP2.
De nieuwe Mazda2 Hybrid is de jongste vrucht van de langlopende samenwerking tussen Mazda Motor Corporation en Toyota Motor Corporation. Het model zal worden gebouwd door Toyota Motor Europe, een volwaardige dochteronderneming van Toyota Motor Corporation en zal aan het Europese Mazda2-gamma worden toegevoegd als een Mazda-model.
Deze auto is erg belangrijk voor Mazda, dat zich engageert om de doelstellingen van zijn technologische langetermijnstrategie ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ te vervullen. Conform het Klimaatakkoord van Parijs heeft de constructeur zich voorgenomen om de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn gamma tegen 2030 te halveren en de elektrificering van zijn gamma te versnellen om tegen 2050 koolstofneutraal te worden.
1 Brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 4,0 – 3,8 l/100 km, CO2-emissies (gemengde cyclus): 93-87 g/km. De wagens zijn gehomologeerd volgens de WLTP-procedure (EU-verordening 1151 / 2017; EU-verordening 2007/715). NEDC-brandstofverbruik (gemengde-cyclus): 3,2 – 2,8 l/100 km, CO2-emissies (gemengde cyclus): 73-64 g/km. Om de compatibiliteit te verzekeren, zijn de vermelde waarden weergegeven volgens de NEDC-cyclus – waarden bepaald conform de EU-implementatieverordening 1153/2017.
2 bron Euro NCAP: Euro NCAP | The European New Car Assessment Programme
bron : mazda-press.com