Green NCAP heeft de Mazda2 met 1.5 Skyactiv-G-motor1 bekroond met 3,5 sterren voor zuinigheid en emissies. Dat resultaat positioneert de geteste versie van Mazda’s bekroonde stadswagen (55 kW/75 pk) in een erg select clubje van auto’s met verbrandingsmotor.
“Dit soort resultaten bevestigt de strategie van Mazda om interne verbrandingsmotoren te blijven verbeteren en zo de reële ecologische impact van onze wagens te verlagen”, aldus Heiko Strietzel, Powertrain Manager bij Mazda Motor Europe. “Die strategie verenigt verscheidene aandrijfoplossingen en gaat zoals altijd tot het uiterste om elke gram overbodig gewicht te schrappen.”
Mazda’s aantrekkelijke stadswagen toont zich licht, alert en efficiënt en is een van slechts drie auto’s met interne-verbrandingsmotor en zonder hybridesysteem die 3,5 sterren in de wacht sleepte. Tot nog toe behaalden alleen batterijaangedreven wagens (BEV) en oplaadbare hybridemodellen (PHEV) een hogere Green NCAP-score.
“We feliciteren Mazda met deze indrukwekkende prestaties, met name op het gebied van zuinigheid”, aldus Aleksandar Damyanov van Green NCAP. Dankzij zijn lage brandstofverbruik scoorde de Mazda2 ook uitstekend op het vlak van de emissies, al voegde de organisatie eraan toe dat hij nog beter had kunnen doen als hij over een benzineroetfilter beschikte.
Nieuw model nog efficiënter
De nieuwste Mazda2 MJ2022 met 55 kW/75 pk, die momenteel wordt gelanceerd in Europa, heeft een Skyactiv-G-benzinemotor met een hogere compressieverhouding (15:1 versus 13:1) en nieuwe technologieën2. Hoewel hij niet over het Mazda M Hybrid-systeem beschikt, wist Mazda het brandstofverbruik en de CO2-emissies ten opzichte van de geteste versie met nog eens ongeveer 10 procent terug te dringen, terwijl het koppel met 6 procent steeg. Mazda’s officiële cijfers blijken bovendien opmerkelijk accuraat in de realiteit. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Mazda2 lag slechts iets hoger dan het officiële normverbruik over de gemengde WLTP-cyclus.
Green NCAP, een initiatief van veiligheidsorganisatie EuroNCAP, bekroont autoconstructeurs waarvan de modellen de minimumvereisten op het gebied van efficiëntie en uitlaatemissies overtreffen. Daartoe simuleert het realistische rijsituaties in weg- en labotests, zoals extreme temperaturen van -7 °C tot +35 °C, hoogtes tot 1.200 meter, korte ritten, zware belastingen en snelwegsnelheden. De sterrenscore die het gemiddelde resultaat op drie vlakken aangeeft, dekt de energie-efficiëntie, de vervuilingsniveaus en de uitstoot van broeikasgassen.
1 Brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 5,9-5,3 l/100 km, CO2-emissies over de gemengde cyclus: 133-120 g/km. De wagens zijn gehomologeerd volgens de WLTP-procedure (EU-verordening 1151 / 2017; EU-verordening 2007/715). Brandstofverbruik over de gemengde NEDC-cyclus: 5,2-4,1 l/100 km, CO2-emissies over de gemengde cyclus: 118-94 g/km. Om de compatibiliteit te verzekeren, zijn de vermelde waarden weergegeven volgens de NEDC-cyclus – waarden bepaald conform de EU-implementatieverordening 1153/2017.
2 Brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 5,0-4,7 l/100 km, CO2-emissies over de gemengde cyclus: 113-107 g/km. De wagens zijn gehomologeerd volgens de WLTP-procedure (EU-verordening 1151 / 2017; EU-verordening 2007/715). Brandstofverbruik over de gemengde NEDC-cyclus: 4,7-4,4 l/100 km, CO2-emissies over de gemengde cyclus: 106-100 g/km. Om de compatibiliteit te verzekeren, zijn de vermelde waarden weergegeven volgens de NEDC-cyclus – waarden bepaald conform de EU-implementatieverordening 1153/2017.
bron : mazda-press.com