Met het Mazda Connect-infotainmentsysteem, dat je terugvindt in de Mazda3, CX-30, MX-30 en nu ook de CX-5 MY2021, heeft Mazda ervoor gekozen om hiervoor geen aanraakscherm (touch screen) te gebruiken maar alle functies zoals navigatie, entertainment, communicatie … te bedienen via de HMI Commander, draaiknop en snelkeuzetoetsen op de middenconsole, die intuïtief en op de tast bediend worden. En voor een aantal opdrachten kan dat ook gewoon met de stem.
De bedoeling daarvan is uiteraard om de veiligheid te vergroten en ervoor te zorgen dat de bestuurder te allen tijde de ogen op de weg gericht houdt. Het grote en duidelijk afleesbare scherm staat bovendien boven op het dashboard en ver weg opgesteld (zodat er een minimale aanpassing van de focus nodig is om snel de informatie te kunnen verwerken). De belangrijkste informatie wordt bovendien ook rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder geprojecteerd via de standaard aanwezige head-up display.
Dat dit de juiste strategie is blijkt nogmaals uit de recente studie van IAM Roadsmart uit de UK, die stelt dat het bedienen van een touchscreen tijdens het rijden zelfs gevaarlijker is dan rijden onder invloed of niet handenvrij bellen, omdat de aandacht te lang van de weg en het verkeer wordt afgeleid.
Maar ook bij de andere Mazda-modellen, die nog over het MZD Connect-systeem beschikken, kan het scherm tijdens het rijden niet via aanraking bediend worden, ook in dit geval wordt de HMI-Commander gebruikt. Het scherm is in dit geval enkel aanraakgevoelig wanneer de auto stil staat.
Mazda besteed bijzonder veel aandacht aan zowel actieve als passieve (dat blijkt steeds weer uit de uitstekende Euro NCAP-crashtestresultaten) veiligheid. Daarom worden de meeste i-Activsense veiligheidssystemen standaard aangeboden.
Meer informatie over de studie: iamroadsmart.com
Bron : mazda-press.com